Mentale stap gezet naar 50 km op 31-10-2020

22 november 2020 20:45

Hallo lezers, volgers, broers en zussen,

Dit is mijn eerste blog, na de bekend making van mijn grote uitdaging: 100 km hardlopen voor vrouwen in de prostitutie. Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor de lieve en hartverwarmende reacties na het plaatsen van dit bericht. Gesteund in woorden én donaties. Dat doet goed en werkt motiverend. In de loop naar 11-09-2021 (streefdatum waarop ik de 100km wil lopen; hopelijk tijdens de Run van Winschoten) zal ik jullie, middels deze blogs, meenemen in mijn - ons avontuur.

Op 31 oktober 2020 j.l. heb ik, in plaats van de Berenloop op Terschelling, 50 km hardgelopen in Garrelsweer. 10 x 5 km. Een mentale stap naar de 10x10km op 11-09-2021. Doordat we al lange tijd geen wedstrijden lopen kon ik slecht inschatten waar ik qua tempo stond. Ik ben op gevoel gaan lopen; finischen was het doel en genieten van de omgeving. Tevens wist ik dat er gedurende de loop teamgenoten van de Runploug op het parcours mee zouden lopen, Corona proef. Deze steun heeft mij veel meer gedaan dan ik vooraf kon bedenken. Weten én voelen dat je er niet alleen voor staat geeft zoveel meer kracht....Thanks Runploug Garrelsweer. 

Mijn lieve man Eric Helmantel liep 31 oktober ook mee. Zijn doel was starten en doorlopen zolang het goed voelde. Resultaat: 43 km! Door de ruimte van mogen lopen zonder druk en te genieten van alles wat wel kon gezien de Corona maatregelingen, gaf ook Eric een boost. Rondjes lopen beviel ook hem beter dan verwacht en heeft besloten mij te gaan steunen. Eric gaat met mij mee trainen naar de 100km. Steun bieden in mijn fysieke uitdaging naast steun bieden in de acties om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Terwille. Daar werd ik wel even stil van. 2 x mogen voelen (door de Runploug en door Eric) wat steun mogen ontvangen met een mens doet.

Als ik dan denk aan alle vrouwen waarvoor wij ons inzetten.... hoe essentieel oprechte liefdevolle steun is in het proces wat zij zijn aangegaan. Bundeling van eigen krachten (de eerste stap hebben ze namelijk zelf gezet door aan te kloppen bij Terwille) met de steun en liefdevolle toeweiding van Terwille. Dan loop ik warm voor de kansen en mogelijkheden die dit bied. Kans op een zelfstandig liefdevol leven uit de prostitutie, verlost van verslaving.

Op weg naar de eindstreep (100km) - het grote doel (uit de prostitutie, verlost van verslaving), zal met vallen en opstaan gaan. Een feit welke ik zelf direct mocht ervaren een week na de mooie 50 km race. Wakker worden met een zere kies, uitstellen, dan toch maar naar de tandarts en uiteindelijk bij de kaakschiriurg op de tafel belanden. Een zenuwontsteking onder een kies met brug. In plaats van bovenaf moest er via de kaak geboord worden om het euvel te bereiken. Wat een pijn, stress en emoties. Ik gun het niemand toe kan ik wel zeggen. Met antibiotica, veel pijnstilling en ijs terug naar huis. Op de bank herstellen met de liefdevolle verzorging van Eric. Een week niet lopen. 

Wat heerlijk was het om gister dan toch weer een cross te kunnen lopen. Dankbaar met een voorspoedig herstel en het heerlijke loopweer op een uitdagende route. 8,59km in 39,56min., dik tevreden. Onze teamgenoot van Team Oudman Valkemasport Sport2000, eigenaar van MVMoves, had Corona proef een pittige cross uitgezet. Zijn drive: lopers de mogelijkheid geven om in de natuur, weer eens uit je comfort zone, met anderen te proefem hoe fijn het is om samen te lopen. Dat we vol moeten houden (kleine groepjes op afstand met max. aantal deelnemers), kijken naar wat wel kan; een gezonde leeftstijl met een portie gezond verstand samen brengen tot mogelijkheden.

Heerlijk om te mogen ervaren én motiverend om door te trainen naar een volgend tussen-doel. 19 december 2020 de halve marathon bij MV Moves. 

Dat ik mijn grote eind doel en alle tussendoelen niet in mijn eentje zal kunnen halen heeft me doen besluiten mijn voormalige trainer te vragen om opnieuw te gaan samen werken. Lucky me wilde hij dit graag doen en ben ik vandaag gestart met training 1: herstel loopje van 30 minuten. Vanmiddag heerlijk uitgelopen in de zon. Had toch wel stijve benen, met name mijn rechterhamstring. Na het lopen toch maar even met de massage rol de spieren verwend en blij dat ik woensdag weer terecht kan bij mijn sportmasseur. 

Deze blog wil ik afronden met een fantastisch nieuwtje; afgelopen zondag zijn we voor het eerst opa en oma geworden van een gezonde kleinzoon. Zo bijzonder om mee te maken. Ook al mochten we alleen kijken en niet aankomen, hebben we genoten van onze eerste ontmoeting met dit kleine stoere mannetje. Dat er nog vele mogen volgen.

Tot de volgende blog.

Sportieve groet,

Marjan en Eric Helmantel