Wat zijn jou doelen - wensen voor 2021?
29 december 2020 12:54Nu de kerstdagen voorbij zijn, het regent en de dagen kort en donker zijn worden we uitgedaagd door te zetten. De donkere dagen zijn voor ons een periode waarin daadkracht en motivatie veel meer energie kost en soms verweg voelt. Voor wie, waarom,........'s morgen ligt het lekker warm in bed; buiten is het koud en kil, Corona maakt dat de leuke uitjes en zomaar vrienden opzoeken wegvallen, kerst is voorbij.... oud en nieuw zal dit jaar anders zijn dan anders. Geen zoete inval van familie, vrienden, buren.....
Ik kan me zo goed voorstellen dat vele mensen in een zwart gat vallen, of dreigen te vallen (zie mij zelf); en dan hebben we straks ook nog Blue Monday; de deprimerendste dag van het jaar (In 2021 is dat maandag 18 januari).
Waar deze term vandaan komt? De term is afgeleid van het Engelse begrip "feeling blue" (neerslachtig, somber, down of depri zijn). De vader van 'Blue Monday' is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek.
Wat blijkt nu??:
'Blue Monday' lijkt vooral een West-Europees en Noord-Amerikaans verschijnsel te zijn. In India vieren hindoes rond deze tijd hun "winterzonnewende" (de overgang naar langere dagen). Zij bekijken deze donkere periode halverwege januari van de zonnige kant: vanaf nu vindt de zonsopgang elke dag weer vroeger in de ochtend plaats.
Wat ik zelf geleerd heb de afgelopen jaren is inderdaad te kijken naar wat wel mogelijk is. Blijf je hangen in de donkere somberheid of ..... zijn er doelen, redenen die voor jou belangrijker zijn? Waarvan krijg jij energie en wordt je blij van? Laat jij je leiden door de somberheid, door de Corona maatregelingen die maken dat er op dit moment zoveel niet kan, door je omgeving, .... of brand er in jou een vlammetje die doelgericht is, gefundeerd op jou waarden in het leven? Voor mij is een doel hebben essentieel en helpend om op de moeilijke momenten toch richting te geven.
Vanmorgen werd ik wat brak wakker, en wat was het fijn om dan te kunnen en mogen hardlopen. Altijd frisser, met meer moed en daadkracht thuiskomen. Dit geeft een goed gevoel en energie om over de donkere dagen heen te kijken. Zet me aan tot het schrijven van deze blog. Helpt met focussen op het doel: 100 km lopen in september 2021. Met als reden: aandacht vragen voor vrouwen die uit de prostitutie stappen; hen de steun en aandacht kunnen bieden die ze nodig hebben en verdienen; waardoor zij in hun kracht gaan staan en het vertrouwen in zichzelf terug winnen. Het vertrouwen dat zij er ook toe doen, net als ieder ander mens. Dat ook zij een liefdevol bestaan verdienen vrij van verslaving.
Als ik hier aan denk, krijg ik energie en de dag weer kleur; ondanks de regen en de korte dagen met weinig zonlicht.
Afgelopen week kreeg ik via de app de volgende Tekst van de dag binnen: Jozua 1:07; "Wees vastberaden en vol vertrouwen; Wees dus nooit bang. Want ik, je Heer God, ben met je, waar je ook gaat".
Lieve mensen, wees vastberaden in het behalen van je doel. En wanneer je deze niet hebt? Neem dan eens de tijd om naar binnen te gaan bij je zelf; wat zijn jou diepe verlangens, wensen? Wat zijn jou drijfveren, waarden in het leven? Wat zouden jou doelen zijn wanneer dit jaar je laatste jaar zou zijn? Er is zoveel om voor te leven.......
